Ny tävlingsbana för Karting byggs på Gelleråsen!

Gelleråsen Arena satsar vidare och bygger nu Sveriges längsta tävlingsbana för Karting. 1290m och 9m bred kommer göra den till Sveriges modernaste anläggning ihop med alla fina faciliteter. Premiärrracet blir finalen av Prins Carl Philips Racing Pokal den 7-8 Oktober.

Pressrelease:
Nybyggd finalbana när Prins Carl Philips Racing Pokal ska avgöras på Gelleråsen Arena i Karlskoga
Det är på Gelleråsen Arena den sjunde och avslutande deltävlingen i Prins Carl Philips Racing Pokal ska avgöras 7-8 oktober.Finalen kommer att köras på en helt nybyggd kartingslinga integrerad i den befintliga racingbanan.

– Sedan starten 2013 har vi alltid försökt att tänka nytt och utveckla vår tävling. Med den satsning som Gelleråsen Arena nu gör kan man säga att Prins Carl Philips Racing Pokal bokstavligt talat bryter ny mark, säger tävlingens grundare, prins Carl Philip.

Nyligen presenterade Prins Car Philips Racing Pokal ett nytt tävlingskoncept. 2023 kommer striden om pokalen att ske i sju deltävlingar. I ett samarbete med Rotax följer nämligen de tre pokalklasserna (Rotax Max Junior, Senior och DD2) kartingserien Rotax Max Challenge Sweden.

– Ett oväntat avhopp i januari månad gjorde att vi stod utan arrangör till den sjunde och avslutande deltävlingen. Då tog jag kontakt med Richard Göransson, banägare på Gelleråsen Arena i Karlskoga, som började skissa på en bansträckning. Efter det har det hänt mycket på kort tid. Under ledning av Jörgen Ljungdahl på Ljungdahls Entreprenad AB är bygget i full gång och vi kan redan nu se hur den nya banan växer fram, säger Thomas Johansson, promotor för Prins Carl Philips Racing Pokal.


För Richard Göransson innebär projektet en möjlighet att förverkliga tidigare planer på att komplettera Gelleråsen Arenas hyrkartbana, som bara är godkänd för träning för de mindre klasserna, med en tävlingsbana av mycket hög klass.

– När den konkreta frågan kom från Prins Carl Philips Racing Pokal så var tidplanen visserligen lite tight, men vi kände ändå att vi ville genomföra det här. Vi och Karlskoga MF ser många fördelar med att bredda vår verksamhet. Det känns jättekul att få till en anläggning som fångar upp motorsportintresserade ungdomar i regionen. Vi vill vara med och bidra för att bland annat skapa återväxt inom sporten, säger Göransson.

Kartingbanan, som kommer att invigas under klassiska Kanonloppet 18-19 augusti, blir med sina planerade 1.290 meter den längsta för tävling i landet.

Skisser av anläggningen vittnar om att banan blir både snabb och teknisk.

– Den kommer att innehålla det mesta och blir med sin längd och bredd mer lik internationella banor än de vi redan har i Sverige, konstaterar Göransson, som under flera år upplåtit Gelleråsbanan till bland annat testverksamhet för pristagarna i Prins Carl Philips Racing Pokal.

– Tävlingen fyller en viktig funktion i kartingsporten och vi är stolta och glada över att vi de kommande åren även får vara med som tävlingsarrangör.


Prins Carl Philip har varit delaktig i arbetet med att designa delar av den nya banan. Bland annat ligger prinsen bakom kartingsträckningens velodromkurva som byggs på området vid depåkurvan.

– Det har varit intressant och inspirerande att vara med i utvecklingsarbetet av en bana där jag tränat och tävlat så många gånger under min karriär. Nu ser jag fram emot möjligheten att själv få testa den nya kartingbanan och få se ungdomarna tävla i Prins Carl Philips Racing Pokal på den, säger prins Carl Philip.

Det är som sagt en racinginspirerad banan som väntar deltagarna i Prins Carl Philips Racing Pokal och Rotax Max Challenge i höst.

– Med val av bana och tävlingsupplägg har vi de senaste åren närmat oss sportgrenen racing med vår tävling. Med den här satsningen tar vi nästa steg i den utvecklingen då finaltävlingen kommer att avgöras på en befintlig racinganläggning med allt som önskas i form av infrastruktur, säger Thomas Johanson.

Den nya kartingbanan, integrerad i anläggningens befintliga sträckning, har förbesiktats av Tord Janervik från Svenska Bilsportförbundet.

Det är många som välkomnar och stöttar det nya banbygget på Gelleråsen Arena. En är Tony Ring (M), kommunstyrelsens ordförande i motorsportkommunen Karlskoga.

– Gelleråsbanan är en del av Karlskoga kommuns identitet och ett väldigt viktigt varumärke för oss. Det är många runt om i landet som känner till anläggningen och dess historia och det vill vi både slå vakt om och utveckla. Därför är motorsporten en viktig del i kommunens uttalade vilja att vara en event- och upplevelsestad. I linje med det har vi varit väldigt mån om att på olika sätt utveckla och stötta Gelleråsen. Vi har också haft en ambition att knyta nya, intressanta aktiviteter och evenemang till anläggningen. Därför känns den här nya och friska satsningen extra glädjande eftersom den, med prins Carl Philip som företrädare, görs med fokus på ungdomar, säger Ring.

Även i Svenska Bilsportförbundet ser man mycket positivt på det som just nu sker på Gelleråsen Arena i Värmland.

– Den här satsningen, som präglas av positivt entreprenörskap och en framtidstro, är självklart bra för kartingsporten. Bland annat innebär den att man på nytt kan bedriva tävlingsverksamhet i den här delen av regionen, säger Magnus Krokström, sportgrenskoordinator för karting, racing, dragracing och drifting.

– Tanken med att använda befintlig infrastruktur för att utveckla motorsporten är dessutom helt optimalt med tanke på att det i dagens läge är vansinnigt dyrt att anlägga nya banor, tillägger han.

Prins Carl Philips Racing Pokal 2023
15-16 april: Lidköping
22-23 april: Järfälla
6-7 maj: Västerås
3-4 juni: Järfälla
17-18 juni: Södertälje
26-27 augusti: Göteborg
7-8 oktober: Karlskoga



Sök på siten